Θλίψη έχει προκαλέσει η πτώση του Phantom στην Ανδραβίδα, που είχε ως συνέπεια να χάσει τη ζωή του ο συγκυβερνήτης του μαχητικού αεροσκάφους, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη.Τα πιθανά σενάρια για τα αίτια πίσω από το δυστύχημα, στο οποίο έχασε τη ζωή του ο υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας, ανέλυσαν -μιλώντας στην ΕΡΤ- ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημ…
Θλίψη έχει προκαλέσει η πτώση του Phantom στην Ανδραβίδα, που είχε ως συνέπεια να χάσει τη ζωή του ο συγκυβερνήτης του μαχητικού αεροσκάφους, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη.
Τα πιθανά σενάρια για τα αίτια πίσω από το δυστύχημα, στο οποίο έχασε τη ζωή του ο υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας, ανέλυσαν -μιλώντας στην ΕΡΤ- ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης.
Παλαιό αλλά εκσυγχρονισμένο το αεροσκάφος
Αρχικά, ο κ. Φραγκούλης ανέφερε ότι «τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό,τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από ’κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τύπος του συγκεκριμένου αεροσκάφους είχε έρθει πρώτη φορά στη χώρα, κατόπιν παραγγελίας, το 1972, και μία δεύτερη παραλαβή πραγματοποιήθηκε το 1977. Δεν έχει διευκρινιστεί η ημερομηνία παραλαβής του μοιραίου αεροσκάφους.
Φραγκούλης: Η συγκεκριμένη πτήση δεν ήταν ρουτίνας
Ο κ. Φραγκούλης τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν ήταν ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή, το αεροπλάνο πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μη γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα.
Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».
Καραϊωσηφίδης: Όλα μας τα πολεμικά αεροσκάφη πληρούν τα στάνταρ του ΝΑΤΟ
Ο κ. Καραϊωσηφίδης, από την πλευρά του, τόνισε:
«Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος, πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια.
Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματά του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές.
Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας».